نوشته شده توسط : غریبه

طلاق به چه معناست ؟

طلاق به معنی پایان قانونی ازدواج و جدا شدن همسران از یکدیگر است و در پی آن حقوق و تکالیف متقابلی که بین زوجین در هنگام ازدواج وجود داشته از میان می‌رود. طلاق معمولاً وقتی اتفاق می‌افتد که استحکام رابطه زناشویی از بین می‌رود و میان زوجین ناسازگاری و تنش وجود دارد. طلاق اجتماعی، تغییرات در دوستی‌ها و سایر روابط اجتماعی است که مرد یا زن طلاق گرفته با آن‌ها سر و کار دارد. طلاق روانی، موقعیتی است که از طریق آن فرد پیوندهای وابستگی عاطفی به همسرش را قطع کند و به تنها زیستن تن دردهد.

 

طلاق در عقد موقت به چه صورت است ؟

در عقد موقت یا همان که در عرف صیغه نامیده می شود حق طلاق برای زوجه وجود ندارد.

به عبارتی بانوانی که میخواهند عقد موقت را قبول کنند بدانند که در عقد دائم قانونگزار برای زن مواردی را ذکر نموده که با تحقق آن وکالت در حق طلاق  برای زوجه بوجود می آید لیکن در عقد موقت اینگونه نیست و حتی برای مثال در صورت معتاد شدن یا ترک منزل توسط مرد و.... هم امکان طلاق برای زن وجود ندارد و مجبور است وضع موجود را تحمل کند تا زمانیکه مدت عقد پایان یابد یا شوهر مدت باقی مانده را ببخشد یا به علتی فسخ گردد.

وظیفه وکیل طلاق چیست ؟

وکیل طلاق بیشتر به امور مربوط به پرونده های خانوادگی و طلاق می پردازد . مراجعه به وکیل طلاق برای رفع مشکلات حقوقی صرفا به جهت طلاگ گرفتنن نیست و بعضی اوقات مربوط به اختلاف مالی و حقوقی میان زوجین موجب میشود که به وکیل طلاق مراجعه کنند که مشکل آن هارا حل کند بیشتر این مشکلات برروی موارد مندرج در عقد نامه میباشد.

بیشترین عامل طلاق در ایران

  ۱- آیا اعتیاد باعث بوجود آمدن حق طلاق برای زن می گردد؟

 

پاسخ: بر خلاف تصور عامه، مطابق قانون مدنی هر نوع اعتیادی نسبت به هرکسی باعث حق طلاق زوجه نمی گردد بلکه اعتیاد باید به  گونه ای باشد که که به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد آورد و معتاد از ترک اعتیاد امتناع نماید یا الزام وی به ترک آن در مدتی که به تشخیص پزشک برای ترک اعتیاد لازم بوده است، امکان پذیر نباشد. در این صورت است که وکالت در طلاق برای زوجه بوجود می آید.

 

۲- آیا مواد مخدری همچون ترامادول باعث طلاق می شوند؟

 

پاسخ وکیل: بله، نه تنها ترامادول بلکه اعتیاد به هر گونه مواد مخدری باعث با رعایت شرایط فوق باعث حق طلاق برای زوجه می گردد. البته به شرطی که جنبه درمانی نداشته باشد

۳- استعمال چه موادی و به چه میزان باعث حق طلاق می گردند؟

پاسخ: در این خصوص قانونگزار به صراحت ذکر نموده: اعتیاد باید به گونه ای باشد که که به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد… در نتیجه استعمال مقدار مشخصی از مواد مخدر یا روانگردان توسط فردی می تواند باعث بوجود آمدن حق طلاق برای همسر ایشان گردد اما استعمال همان مقدار و از همان نوع مواد مخدر توسط شخصی دیگر باعث بوجود آمدن حق طلاق نگردد. دلیل آن هم اینست که با توجه به تشخیص دادگاه بررسی و احراز می گردد که آیا اعتیاد زوج به اساس زندگی خلل وارد می آورد یا خیر.

 

پس معیار نسبت به افراد مختلف با توجه به شرایط ایشان متفاوت می باشد.

۴- آیا استعمال مشروبات الکی باعث بوجود آمدن حق طلاق برای زوجه می گردد؟

 

پاسخ: بله، در صورت ابتلاء زوج به مشروبات الکی نیز در صورت خلل به زندگی مشترک و امتناع وی از ترک آن یا امکان پذیر نبودن ترک نمودن آن، باعث بوجود آمدن وکالت در طلاق برای زوجه می گردد.

۵- در صورت اعتیاد زوج حضانت فرزندان با چه کسی می باشد؟

 

پاسخ: به طور کلی حضانت فرزند (چه دختر یا پسر) تا هفت سالگی با مادر است و پس از آن به تشخیض دادگاه با پدر است ولیکن اثبات اعتیاد زیان آور زوج به مواد مخدر یا مشروبات الکلی باعث سلب حضانت ایشان می شود و پس از آن مادرطفل می تواند حضانت فرزند را به عهده گیرد.

۶- آیا پبدا کردن وسایل استعمال مواد  مخدر مانند پایپ، بافور… باعث اثبات اعتیاد می شود؟

 

پاسخ: در رابطه با احراز اعتیاد زوج، رویه قضایی معرفی زوج به پزشکی قانون و آزمایش عدم اعتیاد در پزشکی قانونی می باشد.

 

اگر دعوی طلاق به دلیل اعتیاد همسر خود اقامه کرده اید و همسر شما به شیشه اعتیاد دارد ولیکن در آزمایشهای معمولی که گرفته میشود با حیله های متفاوت جواب آزمایش را منفی می کند، بهترین راه درخواست آزمایش مو از مرجع قضایی است.

.

نکته جالب اینکه این نوع آزمایش مصرف فرد را تا سه ماه قبل نشان می دهد و دیگر راه فراری برای معتاد باقی نمیگذارد

و خوردن بعضی نوشیدنی ها که روی آزمایش ادرار اثر میگذارند در آن بی تاثیر است

متاسفانه خیلی عظیمی از مردم از این موضوع (آزمایش مو سر)  بی اطلاع هستند و فریب برخی اقدامات را می خورند

بدیهیست قبول انجام این آزمایش در دعوی طلاق با تصمیم مقام قضایی مربوطه است

.

عده ای می گویند رویه قضایی در طلاق بر ارجاع امر به پزشکی قانونی است و پزشکی قانونی صرفا در این موارد آزمایش ادرار می‌گیرد که در پاسخ باید گفت در هیچ یک از قوانین موضوعه مقام قضایی مکلف نیست برای احراز اعتیاد در پرونده طلاق صرفا از طریق ارجاع امر به پزشکی قانونی موضوع را بررسی کند، و لذا شما می‌توانند چنین تقاضایی کنید و مقام قضایی نیز دارای اختیار برای قبول این تقاضا یا کشف موضوع از طرق دیگر می باشد.

عسر و حجر چگونه عمال طلاق می شود ؟

۱- ترک زندگی توسط شوهر حداقل به مدت شش ماه متوالی یا 9ماه متناوب بدون عذر موجه.

 

۲- اعتیاد شوهر به مواد مخدر یا ابتلای او به مشروبات الکلی و امتناع زوج از ترک آنها یا عدم امکان الزام شوهر به ترک آن در مدتی که به تشخیص پزشک برای ترک اعتیاد لازم بوده است. (در صورتی که زوج به تعهداتش عمل نکند و یا پس از ترک دوباره به مصرف مشروبات الکلی یا موادمخدر روی آورد با درخواست زوجه طلاق انجام خواهد )

 

۳-محکومیت قطعی شوهر به حبس پنج سال یا بیشتر

 

۴-  ضرب و جرح یا فحاشی یا هرگونه سوء‌رفتار مستمر زوج که عرفا با توجه به وضعیت زن قابل تحمل نباشد

 

5-ابتلاء شوهر به بیماری های صعب‌العلاج روانی یا مسری یا هر عارضه صعب‌العلاج دیگر که زندگی مشترک را مختل کند مثل بیماری سارس یا ایدز

 

نکته ۱:

علاوه بر مواردی که گفته شد در هر موردی که دادگاه تشخیص دهد زن در عسر و حرج قرار گرفته با درخواست زوجه حکم طلاق صادر می‌کند.

 

نکته ۲:  (معنی عسرو حرج)

عسر در لغت به معنای تنگی، سختی و دشواری است و از حرج نیز به تنگی و فشار تعبیر شده است و در واقع هر عملی که شخص را به تنگنا و سختی بیاندازد و انجام یا تحملش برای وی سخت و دشوار باشد ، می‌گویند دچار عسر و حرج شده است که نمونه بارز آن عسر و حرج ( مشقت و سختی) زن در زندگی مشترک است

 

 

10 نکته بسیار کاربردی  از حقوق خانوده

  • چنانچه مهریه زن معادل یا بیشتر از اموال متوفی باشد،کلیه سهم الارث به زن اختصاص داده شده و وارث سهمی نمیبرند.

 

  • زن برای دریافت مهریه خود میتواند به دفتر ازدواجی که در آن عقد ازدواج به ثبت رسیده یا دایره اجرای ثبت مستقل در اداره ثبت محل وقوع ازدواج مراجعه و تقاضای صدور اجراییه نماید.

 

  • عسروحرج؛وضعیتی است که در آن ادامه زندگی برای زوجه با مشقت همراه بوده و عادتاً قابل تحمل نباشد.

 

  • اعتیادی که به موجب آن زن میتواند به عنوان عسروحرج از شوهر طلاق بگیرد،اعتیادی است که مضر به حال خانواده باشد.

 

  • هرگاه زوجه باکره نبوده باشد و زوج قصد طلاق داشته باشد باید تمام مهریه،اجرت المثل ایام زندگی مشترک،با دارا بودن شرایط نصف دارایی ونفقه دوران عده را نیز پرداخت نماید.

 

  • نازایی زن از موجبات فسخِ نکاح و طلاق محسوب نمیشود.

 

  • ازدواج دختر باکره با اجازه پدر یا جد پدری میباشد.

 

  • زن زمانی میتواند اجرت المثل ایام زوجیت را مطالبه کند که طلاق به درخواست زوج بوده و ناشی از تخلفات زوجه از ایفای وظایف همسری و سوءرفتار وی نباشد.

 

  • با فوت همسر،مطالبه اجرت المثل از سوی زوجه پذیرفته نیست.

 

  • در صورتی که هر یک از زوجین برای نکاح،دیگری را به خصوصیاتی فریب دهد،علاوه بر رسیدگی کیفری؛تقاضای فسخ نکاح و مطالبه خسارت نیز امکان پذیر است.

 

رسیدگی به امور و دعاوی زیر در صلاحیت دادگاه خانواده است:

۱ـ نامزدی و خسارات ناشی از برهم زدن آن

۲ـ نکاح دائم، موقت و اذن در نکاح

۳ـ شروط ضمن عقد نکاح

۴ـ ازدواج مجدد

۵ ـ جهیزیه

۶ ـ مهریه

۷ـ نفقه زوجه و اجرت المثل ایام زوجیت

۸ ـ تمکین و نشوز

۹ـ طلاق، رجوع، فسخ و انفساخ نکاح، بذل مدت و انقضای آن

۱۰ـ حضانت و ملاقات طفل

۱۱ـ نسب

۱۲ـ رشد، حجر و رفع آن

۱۳ـ ولایت قهری، قیمومت، امور مربوط به ناظر و امین اموال محجوران و وصایت در امور مربوط به آنان

۱۴ـ نفقه اقارب

۱۵ـ امور راجع به غایب مفقود الاثر

۱۶ـ سرپرستی کودکان بی سرپرست

۱۷ـ اهدای جنین

۱۸ـ تغییر جنسیت



:: برچسب‌ها: طلاق به چه معناست ,
:: بازدید از این مطلب : 198
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 30 آبان 1399 | نظرات ()